Сайт за споделяне на идеи

Добре ли е в днешно време да се инвестира в хибриден автомобил?

Еко такситата набират скорост

5Електрическите автомобили все още не са особено популярни в Европа, най-вече заради малкия им пробег. На фона на това обаче хибридните модели (работещи на електричество и горива) стават все по-популярни на Стария континент поради доброто съчетание на икономичност и функционалност. Този род автомобили стават все по-масови и това съдейства за справяне с един от най-големите проблеми пред продажбата им – значително по-високата им цена от традиционните автомобили с бензинови и дизелови двигатели. И макар все повече производители да се насочват към представянето на хибридни модели, традиционно продажбите се доминират от японските производители – Honda и Toyota. Двете японски компании имат възможност да предложат и най-ниски цени за отдавна разработваните хибридни технологии.

Добре ли е в днешно време да се инвестира в хибриден автомобил? Освен за лично ползване, все по-често напоследък подобни коли извършват дейност като „еко таксита“. В градове като Лондон, Мюнхен и Берлин подобни зелени таксита отдавна не са екзотика. В България те навлизат преди 3 години, като по няколко такива коли (с изключение на София, където броят им е по-голям) има в по-големите областни градове.
В Плевен първото и единствено засега зелено такси се появява преди няколко месеца. Първоначално Красимир Колев решава да си купи „Хонда“ хибрид за лично ползване. „Много ми хареса колата като цяло Има по-малък разход на гориво и е екологично чиста. Имам отношение към това в природата да се изхвърлят по-малко изгорели газове. Повече хора трябва да се ориентират към такива коли“, обяснява той. Тъй като обаче е в таксиметровия бранш от 15 години, му хрумва да направи „Хонда“-та такси. Така Плевен се сдобива с първото еко такси.

2Оказва се обаче, че зеленият цвят все още е доста любопитен и не толкова популярен в бранша. „Хората разпитват – каква е причината таксито да не е в традиционния жълт цвят, защо е хибрид, какво е това хибрид… Има и друг момент – когато има много коли, понякога клиентите ме подминават, защото мислят, че колата не е такси“, разказва Красимир.
Вече и други шофьори във фирмата разпитват за хибридния автомобил. Но за да могат все повече хора да си го позволят, трябва цените малко да паднат, разсъждава Красимир Колев. Сега най-достъпните модели са Toyota Prius и Honda Civic. В зависимост от състоянието и пробега те вървят по родните автокъщи между 10 – 15 хил. лева.
Разход от 5 – 6 литра на 100 км път е норма за хибридите, а най-добрите модели регистрират и още по-прилични стойности – 3-4 литра. Тяхната покупка обаче е доста по-скъпа. Освен че са икономични, сред плюсовете на хибридите е и тяхната благонадеждност – има редица примери за изминаването на повече от половин милион километра без каквито и да било проблеми. Издръжливостта на батерията зависи от начина на шофиране, но средно могат да се изминат около 50 км, преди автомобилът да премине на бензин. Предимството на хибридните автомобили е именно в ползването им в градска среда – изключителен плюс за такситата. Излишната енергия се генерира в батерията и тя се използва от двигателя отново. Честото сменяне на скоростите, спирането и тръгването удължават живота на батерията. И обратно – при дълъг път батерията се изхабява по-бързо. Не е за пренебрегване и фактът, че когато работи на ток, автомобилът е абсолютно безшумен.
Като минус на хибридите, освен по-високата им цена, е и по-малкото място за багаж, отколкото при аналогичен конвенционален модел, защото производителят все пак трябва някъде да намери място за голямата батерия на колата. Ако автомобилът обаче е такси, това не е чак такъв проблем. За увлечените ентусиасти на хибридите пък развитието им през годините, откакто са на пазара, не е достатъчно интензивно, а предлагането не е адекватно по цени и класове с това при класическите модели.

Историята

Още през 1901 г. Фердинанд Порше е създал хибридната кола Mixte с която счупил няколко скоростни рекорда по това време (55 км/ч). Бащата на съвременните хибриди обаче е Хенри Уоук и неговата работа през 60-те и 70-те години на XX век. Първата съвременна произвеждана хибридна кола е Honda Indight от началото на 90-те (тази кола бе спряна от производство). Първата серийно произвеждана е първа генерация на Toyota Prius за Япония (1997 г.), а първата произвеждана серийно и продавана извън Япония е отново Honda Indight (продажбите в USA са започнали през 1999 г.).

 

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама
Харесай ни
Реклама
Реклама