Сайт за споделяне на идеи

От волската кола до съвременния автомобил

Къде обаче каруцата е предпочитано превозно средство?

544736_pomagalo_com_html_5d3c3682Замисляли ли сте се какъв би бил животът ни днес, ако не се бе случила индустриалната революция от XIX век? Ако ръчният труд не бе изтласкан с такава сила от мощността на машините? Ако великият човешки ум не бе превърнал една утопична за времето си мисъл в реалност и днес вместо с модерни автомобили, все още се придвижваме с волски каруци?

Как файтонът е заменен от автомобила и какво е коствало на бащата на съвременната кола Карл Бенц, за да изобрети автомобила с бензинов двигател? Докато работи над идеята си, жена му Берта продава и последното си бижу, за да не умрат от глад, а след това пък, поради забрана от страна на полицията, Бенц не може да подкара конструираната от самия него моторна триколка. Налага се това да направи съпругата му. Берта, заедно с двамата им синове, обикалят Германия, за да покажат великото изобретение от края на XIX век.

Във времето на индустриализацията парните машини са на мода. Но мястото на тези тежащи тонове метални чудовища, бълващи огън, все пак е било във фабриките и върху релсите. И никой не е могъл да си ги представи между хората на пътя. Точно обратното – тогава много хора са изпитвали страх от техническата революция. Но нещата все пак и въпреки всичко се случват.benz patent motor car

На 1 октомври 1883 г. Карл Бенц основава компанията „Бенц и Ко. Райнише Газмоторен-Фабрик, Манхейм“ заедно с бизнесмена Макс Каспар Розе и търговеца Фридрих Вилхелм Еслингер. На 29 януари 1886 за своята триколесна моторна каляска Карл Бенц получава патент „DRP No. 37435“ – «свидетелство за раждане» на автомобила. Возилото с три колела е с двигател, разположен на задната ос, четиритактов и с един цилиндър. Мощността на агрегата е била едва 0,9 к.с. Максималната скорост на превозното средство от XIX в. е 16 км/ч.

По време на обиколката си при представяне на първия автомобил на Берта и синовете й често се налагало да слизат и да бутат из баирите, като изпитанията продължавали и при спусканията. Единственото предно колело, което в триколката на Карл Бенц било доста нестабилно, буквално треперело от скоростта, а несъвършената ръчна спирачка едва успявала да удържи тежащата 360-килограмова моторна кола при спусканията. На път за вкъщи Берта помолила един обущар да облицова с кожа износените спирачни дискове. И така изобретила спирачните накладки.1261392_595_

Други сънародници и съвременници на Бенц – Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах, независимо от него работят по същата идея, но той първи патентова своя труд, a след това и всички процеси, които правят двигателя с вътрешно горене приложим за задвижването на автомобили. През 1879 г. получава патента за първия двигател, който е създал през 1878 г.

В България първият автомобил е внесен от чеха Август Шедеви точно на Великден 1896 г. Това е един относително примитивен като конструкция френски De Dion Bouton с парен двигател, дървени колела и плътни (бандажни) гуми. По същото време Шедеви е притежавал железарска работилница в София, в която наред с основната си дейност – производство на железни огради и други изделия, е изработвал и ресори за файтони. Неговият автомобил е експлоатиран само няколко пъти по улиците на столицата, но след една сериозна повреда е изоставен.

За едни от първите сериозни пътни инциденти се споменава през 1912 г. в софийските ежедневници. Вестник „Нова балканска трибуна“ публикува две такива съобщения съответно на 18 май и 27 август. Ето какво гласят те: „ГРОЗНА АВТОМОБИЛНА КАТАСТРОФА. Вчера с автомобила на архитект Лазаров, идвайки от Банки за София, пътували жена му, двете му деца и тъщата му. Гумата на задното колело се спукала и изгърмява силно. Шофьорът се уплашва, смутява се и побърква управлението. Обръща се автомобилът. Стъклата стават на парчета и другите части се повреждат. Ръката на тъщата е счупена, едно ребро на детето строшено, на г-жа Лазарова счупена кост на китката, а на шофьора тазовите кости строшени. Ранените снощи бяха откарани в болница“. „КАТАСТРОФА С АВТОМОБИЛ. Напоследък катастрофите с автомобили зачестиха. До голяма степен това се дължи на шофьорите, голяма част от които или са неподготвени, или пък желаят да се перчат с изкуството си бързо да карат. Снощи около 5 и половина часа по шосето за ханчето на 4 км стана едно сблъскване на автомобил с велосипедист, което по случайност не грабна жертва велосипедиста юнкер. Към казаното време един юнкер от военното училище спокойно си карал велосипеда, идейки от казармите към Орлавия мост. В това време изотзад се задал автомобилът на г. Ал. Киров, каран от шофьор чужденец с доста голяма бързина. В автомобила се намирали г-жа Кирова, придружена от друга една г-жа и един млад момък. Шофьорът дал сигнал, обаче вследствие на издигналата се буря юнкерът велосипедист, който карал на ляво, не могъл да го чуе. Автомобилът, който требвало да бъде каран на десно от шосето, според правилника, напротив каран бил също на лево и тъкмо срещу кавалерийските казарми, настига велосипедиста, закача едното колело на велосипеда и се забива в трапа. Уплашените пасажери бързо наизскачали неповредими. Велсипедистът юнкер бил повален и слабо контузен по левата  страна, а велосипедът му останал под автомобила. При това положение сварили катастрофата, случайно минуващите по това време от тук наши сътрудници. От обстановката те констатирали, че по една чудна случайност младия юнкер спасил живота си. Бързо надошли войници, които заедно със сътрудниците ни измъкнали автомобила, който бързо отлетя за София, като остави стражаря да се чуди кому да състави акт, а пострадалия юнкер да сочи с юмрук за отмъщение“.

packardПървата кола с климатик се появява през 1939 г. Това е Packard 180 Formal, произведен от Packard motor car Company през 1939 г. Самият автомобил е публично изложен за първи път през ноември 1939 г. по време на четиридесетото автомобилно шоу в Чикаго. Автоклиматикът към автомобила бил по избор и можел да се инсталира за допълнителните 274$. През 1941 г.  Cadillac пускат на пазара точно 300 автомобила, оборудвани с автоклиматик . Тези автомобилни климатични системи имали сериозни недостатъци. Освен факта, че не били особено ефективни и охлаждащият радиатор заемал цялото пространство в багажника, липсвал и прекъсвач на компресора. На практика, за да бъде включен (изключен) автоклиматикът, шофьорът трябва да изгаси автомобила, да слезе, да отвори капака и да закачи (откачи) задвижващия ремък. За съжаление, тази иновационна технология в автомобилната индустрия била значително забавена от случващата се по същото време Втора световна война.

Първият автомобил със система за задвижване на четирите колела – Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) Dernburg-Wagen се появява на бял свят преди 108 години – през от 1907 г. Създаден в ерата на прашните пътища, Dernburg-Wagen на практика е първият 4х4 в света. Той притежава значителен клиренс от 32 см, четири завиващи колела, както и 6,8-литров четирицилиндров двигател с мощност от 35 к.с.

1

Къде обаче днес все още каруцата – лек, по-модерен вариант на волската кола, е предпочитано превозно средство, което може би би предизвикало ужас у Карл Бенц? В българското село, разбира се. Тук тя, напук на всякаква индустриализация, продължава да бъде едно от малкото превозни средства, съобразени с екологията.

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама
Харесай ни
Реклама
Реклама