Сайт за споделяне на идеи

Свободни позиции

 Как да „блеснем“ в интервю за работа?

rabota

Напоследък все повече работодатели излизат извън рамките на традиционния начин за набиране и наемане на нови служители – т. е. те сами да обявяват свободните позиции и да провеждат интервюта с кандидатите. Осъзнавайки, че най-важният капитал в една фирма е именно човешкият, те се доверяват на т. нар. агенции за подбор на персонал, чиито брой става все по-голям. Така работодателите са сигурни, че всяка от позициите се разглежда от различни аспекти, като се търсят най-подходящите кандидати, отговарящи в детайли на длъжностния профил. Дали обаче работодателят е решил сам да намери подходящия човек, или е предпочел да се довери на професионалисти в областта на човешките ресурси, за кандидатите няма никакво значение. Пред тях стоят няколко основни въпроса.

Как те трябва да се държат, за да покажат в краткото време на провеждане на интервюто най-добрите си качества и да уверят интервюиращия, че именно те са най-подходящи за съответната свободна позиция? Какви са тънкостите да бъде впечатлен питащият? Има ли стандартен дрескод за подобни ситуации; думи, които непременно трябва да бъдат произнесени или задължителни жестове? Може ли интервюиращият да бъде манипулиран, като получава отговори, които стандартно очаква да чуе?

Очакваме вашите идеи!

 

Елена Иванова – Кирицова, председател на Сдружение „Развитие на личността и човешките общности“:

Проблем за повечето кандидати е, че нито за секунда не се поставят на мястото на работодателя

Elena Ivanova

 – Г-жо Иванова, имате богат опит в подбора на персонал. Кога  трябва да започне подготовката на един човек за дадено  интервю за работа? 

– Качеството на работната сила и успехът на една кариера започва още в  ранното детство на човека. Начинът, по който той в семейството си е  научен да общува, от наличието или отсъствието на позитивно  отношение към света и себе си, което е много важно условие за всякакъв  вид реализация. Важно значение има също качеството на подготовката,  която получава в училище. Така на 18 г. този младеж излиза на пазара на  труда със своите илюзии, очаквания, мечти (или липсата на такива,  защото има една категория млади хора, които не формулират цели). И  ако разглеждаме в този аспект – това са една много голяма група хора с различни потребности и дефицити. Всеки млад човек, който е завършил висше образование, мечтае за успешна кариера. Но той не знае, че висшето образование не е директен билет към мениджърското място – основният арсенал от знания се надграждат в практиката. Тези хора се нуждаят от индивидуална подкрепа. И когато не я намират в семействата си, имат нужда от професионалист.

– Знаят ли кандидатите какво да правят?

– На интервю се явяват както младежи, така и хора с висока квалификация, включително и търговски опит. Поради факта обаче, че досега не са го правили, не знаят какво да очакват от това събитие, не могат да експонират добре своите силни страни. Това е огромен проблем. Всичко започва от това как човек се отнася към обявата за работното място. Обикновено в нея са фиксирани точни критерии, на които кандидатът трябва да отговаря. Имали сме случаи, в които тотално опитът и квалификацията се разминават с изискванията за работното място и човекът не успява на интервюто. Но сме имали и случи, в които абсолютно отговарящ профил, поради факта, че кандидатът не знае как трябва да се проведе едно интервю, как да представи своите силни страни в този кратък разговор, се е стигало до същия провал. Това е специфично умение, което трябва човек да развие в себе си. Важно е да обърне специално внимание на това как изглеждат документите му за работа – как е написал CV-то и мотивационното си писмо. Трябва да се научи да отговаря на обяви, да обърне внимание от какъв имейл ги пуска, защото получаваме CV-та от много странни имейли. И в крайна сметка в документите да бъде показан добре ценният му опит.

Дори документите да са изрядни, може да настъпи провал на самото интервю, защото човек се притеснява. Той осъзнава, че ще бъде оценяван. Но ако е преценил своите силни страни и своите предимства, той ще гледа на интервюто като на една възможност – неговите интереси да се срещнат с тези на работодателя. Проблем за много от хората, които се явяват, е, че нито за секунда не искат да се поставят на мястото на работодателя и да разсъждават от неговата гледна точка. Това определено им пречи да се представят добре.

– Трябва ли на сто процента кандидатите да спазват дадени правила?

– Има много известни правила как да се държим на интервю и в същото време правила няма. Едно интервю може да започне зле и да завърши много добре. Както и обратното. Във всички случаи обаче, ако някой не е одобрен, това не трябва да го спира. Той трябва да продължава да опитва.

 

Препоръки

  • Не прекъсвайте интервюиращите докато говорят или задават въпроси.
  • Опитайте се внимателно да разберете какво ви питат и не отговаряйте прибързано или многословно.
  • Говорете отчетливо, уверено, спокойно и с нормално висок тон.
  • Не се притеснявайте да покажете своите силни страни – какво можете и какво искате.
  • Покажете увереност, че може да свършите тази работа добре.
  • Не бъдете самокритичен в присъствието на работодателя.
  • Не си позволявайте да критикувате бившите си началници или колеги.
  • Избягвайте фразите-клишета и тези с негативен заряд: „Не съм сигурен, че…“, „Не се интересувам от това…“ или други подобни.
  • Не се сравнявайте с други кандидати за тази работа, дори да ги познавате.
  • Не се опитвайте да предполагате на глас какво мисли вашият събеседник.
  • Не обсъждайте ваши лични или финансови проблеми по време на това интервю.
  • Ако не повдигнат въпроса за заплащането, не го поставяйте и вие.

 

 

Коментари

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама
Харесай ни
Реклама
Реклама